• Yourtube
  • instagram
  • כאבי גב מדוע?

    כאבי גב מדוע?

    80 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מכאבי גב בדרגות שונות. רוב בעיות הגב קשורות לתהליך ניווני שמתחיל בבלט דיסק (בלט דיסקלי) ויכול להסתיים בפריצת דיסק. בתהליך ניוון זה הדיסק מאבד נוזלים ויורד בגובהו. עדות לכך ניתן לראות בהקטנת המרווחים שבין החוליות, היצרות תעלת חוט השדרה ועלייה בלחץ על שורשי העצבים. בהמשך ישנה הופעה של תהליך דלקתי בשורשי העצב ובשרירים זוקפי הגב. כאבי הגב האופייניים יהיו הקרנות לרגליים או כאב ממוקד באיזור החוליות שנפגעו.

    מדוע אנו סובלים מכאבי גב?

    תנועה ופעילות גופנית מקלה על כאבי גב

    שינויים ברקמות הרכות

    עבודה יומית קשה ומעמיסה, השמנה, טראומה (WIPLESH), ישיבה ממושכת וחוסר תנועה, מתח והרגלי תנועה מוטעים הם המקורות הקליניים לשכיחות כאבי הגב.

    בעיות מבניות

    לעקומות עמוד השדרה תקינות ובאיזון השרירי יש חשיבות במניעת כאבי גב. חוסר סימטריה במבנה הגוף, שינויים מולדים או נרכשים (קיצורי שרירים) מובילים לכאבי גב. שינויים מבניים בעקומות עמוד שדרה הם: סקוליוזיס, קיפוזיס או לורדוזיס מוגבר. ליקויים אלה משבשים את האיזון המפרקי שרירי (דוגמא: קיצור שרירים בצד אחד שמוביל לשינוי יציבתי במקום אחר ולירידה בטווח התנועה).

    גורמים מכניים

    בעמוד השדרה קיימות שתי עקומות עיקריות – לורדוזה וקיפוזה, שמטרתם לפזר עומסים שפועלים על הגוף ושמירה על שיווי משקל. עומסים קבועים על עמוד השדרה גורמים להחלשות המבנים התומכים (חוליות ורקמות) ומכאן הסבירות הגבוהה להתפתחות כאבים בגב.

    גורמים תעסוקתיים

    בעקבות התפתחות טכנולוגית והירידה במובליזציה, הפעילות היחידה שאנשים רבים מבצעים היא מקסימום הקלדה על כפתורים במחשב במשך 8 שעות של ישיבה או יותר, או מנגד עמידה ממושכת, בשני מנחים אלו מופעלים עומסים ובעיקר עומסי גזירה/דחיסה על עמוד השדרה ומלווים במנח אגן לקוי (Anterior pelvis tilt). חוסר תנועתיות ופעילות גופנית גורמת להחלשות שרירים ורקמות תומכות ומכאן מתחילה שרשרת תגובה בגוף, כאשר את תפקיד ייצוב ותמיכת השלד תופסים בליטות עצם (אוסטיאופיטים) במקום השרירים החלשים. אוסטיאופיטים אלו יוצרים לחץ על שורשי עצבים וגורמים לכאב.

    טיפולים שונים לבעיות גב

    לטיפול בבעיות גב מומלץ להיות בתנועה על מנת להפחית את עוצמת הכאב וחזרה לתפקוד יום-יומי נורמטיבי ולמניעת החמרת הכאב. מובליזציה מונעת נזק נוסף לרקמות ע"י שחרור הספזם השרירי ומאפשרת תהליכי ריפוי טובים יותר (בעקבות הנעת מפרקים מתרחשת עלייה במטבוליזם, חומרי מזון וחמצן מובלים אל הפאסט המפרקי, והדלקת מתפזרת מהר יותר…). תנועה הוכחה כגורם ראשון לשיפור איכות חיים והיתרון הבריאותי הגדול הוא חיסכון בשימוש בתרופות וברכישת חוסן פיזיולוגי-שרירי לאורך זמן.
    בשיטת מקנזי- פועלים על שחזור ושיפור עקומות שידרה טבעיות של הגוף ובעיקר מתמקד בחיזוק שרירי הגב בתרגילים של כפיפה ופשיטת גוו.

    בשיטת אלכסנדר- שיטה זו מבוססת על ארגון הגוף והיציבה בכל המנחים: עמידה, ישיבה, שכיבה. כאשר בשכיבה הכוחות הפועלים על הגוף הם הקטנים ביותר.
    בשיטת היוגה- יוגה דוגלת בשיפור אורח החיים. כך שיש איזון בין הגוף לנפש ע"י תרגול הגוף במנחים שונים תוך שילוב תרגילי נשימה. ביוגה יש סדרות של תרגילים העוזרים לפתח את גמישותה של מערכת שלד-שריר.

    להתעורר עם יוגה, כמה תרגילים שיתנו לנו אנרגיה להתחיל את היום.
    תרגילי יוגה למתחילים
    , זה הזמן!
    יוגה בחופשה
    , כיף להתחיל את היום ברעננות.

    בשיטת פלדנקרייז – מלמדים את המתעמל לנוע מחדש בצורה נכונה ויעילה.
    שיטות נוספות מקובלות: פילאטיס, שיאצו, טווינא ועיסוי תאילנדי שמטרתם בעיקר להפיג מתחים בגוף ע"י מתיחות ועיסוי.

    פילאטיס לעיצוב הישבן והירכיים. חיטוב הגוף בכמה דקות.
    פילאטיס יומיומי לפני העבודה. להכניס גמישות לשרירים.
    פילאטיס עם נשימה נכונה לעיצוב בטן שטוחה.

    פעילות גופנית עם דפוסי תנועה נכונים תורמת לירידה בכאבי גב, ותורמת לאיזון ושיווי משקל. מומלץ להתחיל פעילות כלשהיא כדי להקל על הגב ועל המפרקים ובכך לתרום לאיכות חיים. אנשי מקצוע ספציפיים המוסמכים לטפל בבעיות גב (מדריכי חד"כ,פיזיותרפיסטים,מדרכי יוגה וכד') יכולים לתת הכוונה עבור כל בעיה ובעיה.

1Comment
  • Posted by Dan on 26/07/2017 at 8:58

    כתבה מצוינת ומאוד נכונה!
    הרשיתי לעצמי ליישם כמה המלצות מהכתבה לעצמי ולמטופלים שלי. תודה רבה

    Reply

Leave a reply

Cancel reply